Crăciun la Muzeul Satului

În fiecare an, la Muzeul Satului din Baia Mare se organizează așa-numitul eveniment „Crăciun în Maramureș”.

Ideea e ca, pentru o zi, casele tradiționale aflate „la expoziție” să prindă viață, iar în „satul” din cadrul muzeului să se transpună o atmosferă autentică de sărbătoare - se colindă, se pun în scenă scenetele specifice, se servește și chiar se prepară pe loc bucate tradiționale.

Bun. Asta e ideea. De ce am numit eu „Crăciun la Muzeul Satului”? Pentru că eu cred că acest eveniment își are scopul un pic greșit.
Da, sunt aduși o mulțime de oameni care se ocupă de mâncare și alte cele, și o mulțime și mai mare de copii și tineri care colindă. Însă pe lângă aceștia, o mulțime aproape la fel de mare, sunt doar cei care înregistrează totul. Puțini sunt spectatori care vin să se uite pur și simplu - din câte mi-am dat seama, și cei care sunt, par a avea legătură cu cei implicați în activități.
În rest - dube de televiziuni cu antene de satelit, zeci de cameramani, zeci (dacă nu sute) de fotografi, drone, microfoane, selfie-uri, absolut tot specificul unui eveniment din 2015. 
Și nu doar cei care au venit special să fotografieze sau să filmeze erau în acțiune. Greu găseai un grup de tineri, în costume populare, care să nu fie cu ochii în telefoane.

Să spun că așa ceva e rău? Să spun că e bătaie de joc la adresa tradițiilor autentice?
Nu, n-am să spun asta, nu mi se par normale asemenea moduri de gândire. Din contră, eu zic că e foarte bine. Oamenii au evoluat, o duc bine și trăiesc o viață modernă, în timp ce păstrează însă datinile învățate de la părinți și bunici.

Toată treaba e, că acest eveniment ar trebui ca exact așa să fie dedicat. Nu să încerce să spună că recreează o zi autentică, pentru că nu asta se întâmplă. E clar o demonstrație a spiritul maramureșean al Crăciunului, în fața camerelor.

Și nu-i nimic rău în asta!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile sunt supuse moderării, de aceea nu apar direct în momentul trimiterii.